Garmin GPS en de Palm


Sinds een aantal jaren ben ik een redelijk tevreden gebruiker van de Garmin Streetpilot 3. Het gebruik is vrij vlot onder de knie te krijgen, de grote ergernissen om een grote Franse stad op de door ons geplande manier te verlaten zijn verdwenen, maar er zijn enkele kleine minpunten: het aantal te programmeren routes is beperkt en het track geheugen is betrekkelijk klein. Met een oude Palm M100 handheld, een freeware programma en wat geknutsel heb ik deze problemen opgelost.


De Garmin GPS

In 2002 was ik 25 jaar in dienst bij m'n werkgever: reden voor hem om mij een financiŽle schouderklop te geven. Ik besloot een deel daarvan uit te geven aan een GPS op de motor. Daar had ik al eens vaker naar gekeken, maar de prijzen waren afschrikwekkend hoog. Dat kwam met name omdat het persť een routing GPS moest zijn, dus eentje met kaartmateriaal en de mogelijkheid om een route te berekenen tussen de huidige positie en een op tegeven doel.
De apparaten van Garmin hadden goede recensies, dus het merk was ik al vrij snel uit. In die tijd waren er twee alternatieven: de GPS-V en de Streetpilot-III. De Streetpilot had een groter scherm, bovendien in kleur en het kaartmateriaal was via de USB-module in een 128 Mb geheugenmodule te downloaden (in tegenstelling tot de GPS-V die een vast 19 Mb geheugen heeft dat alleen via een serieŽle verbinding te benaderen is). Daarentegen was de fun-factor van de GPS-V wat groter (instelbare schermindeling, tracklog manipulatie) en met de GPS-V kun je eerder opgenomen tracks narijden. O ja, en de Streetpilot is twee keer zo duur!
Uiteindelijk heb ik, na een grondige uitleg in Notter toch gekozen voor de Streetpilot, vanwege het grotere scherm, het veel grotere kaartgeheugen en de snelheid waarmee dit geheugen is te vullen.



Het gebruik

Inmiddels zijn we ruim 2Ĺ jaar en vele tienduizenden GPS-kilometers verder. Ik gebruik het apparaat vooral om thuis uitgezette routes te rijden en om m'n weg te vinden door routebeschrijvingen te lezen waarbij ik de gepresenteerde GPS-kaart gebruik om te anticiperen op de juiste afslag. Verder gebruik ik de tracklogs voor het uitwerken van toertochten: ruwweg wordt thuis een route uitgezet, maar in het 'doelgebied' worden een aantal alternatieven onderzocht. Met de tracklog is er dan eenvoudig een GPS-route van te maken. Voor het gebruik binnen onze motorclub wordt echter altijd een routebeschrijving gemaakt: deze kan in onze ogen nooit de GPS-routering helemaal vervangen. Zaken als 'LET OP: gevaarlijke kruising!!' en 'Bij deze Konditorei is de Kwetschenkuchen erg lekker' kun je nu eenmaal moeilijk kwijt in de GPS. Tenminste... nog niet.
Verder vinden we het apparaat een uitkomst in onbekende streken met weinig of geen aanwijzingen. Op onze reizen naar het zuiden rijden we graag de kleinere wegen in Frankrijk. Geen probleem, todat je in een grote stad terechtkomt met de door ons gehate borden 'Toutes les Directions'. Zie dan maar eens nou net die uitgang te vinden die je graag wilt hebben. Of (waar gebeurd!) iemand heeft z'n auto voor een verkeersbord geparkeerd, dat op een 50 cm hoogte aan een huis zit vastgeschroefd. Degelijke voorvallen hebben er in het verleden regelmatig toe geleid dat we uiteindelijk maar een stadsplattegrond kochten om de route terug te vinden. Dat soort voorvallen behoort nu tot het verleden. Sommige mensen vinden dat die bij de vakantie horen. Wij niet. Wij kregen er alleen maar ruzie door. En het gebeurde altijd als de 35 graden was of de regen met bakken uit de hemel kwam. Het uitstippelen van de vakantie routes gebeurt nog steeds met papieren kaarten (Louise kan daar heeeeel lang naar turen), alleen worden de routes niet alleen in korte vorm in een routerol gedraaid, maar ook voorgeprogrammeerd in de GPS.

De problemen

Tijdens het gebruik van de Streetpilot ben ik tegen enkele storende problemen aan gelopen, waarvan de voornaamste (en hier relevante) het aantal routes en de grootte van de tracklog zijn. Deze zaken zijn nog steeds aan de orde bij de nieuwste apparaten: de beperkingen gelden 1:1 voor de geavanceerde 2610, en deels ook voor de 276 (deze heeft wel een groot tracklog geheugen).

Allereerst de routes. Het apparaat kan slechts een beperkt aantal routes bevatten. Volgens de specificaties 'up to 50', maar hoe groot die routes dan zijn, staat er niet bij! Daarbij moet je de grootte niet uitdrukken in het totaal aantal opgegeven route-punten (via-punten). Een route zoals die door de Streetpilot wordt gebruikt bevat vele malen meer 'punten' dan de aangegeven via-punten. Een route van Amsterdam naar Madrid is bijvoorbeeld veel groter dan een route van Amsterdam naar Rotterdam. Afgelopen jaar wilde ik de routes van een zevendaagse motortoer door KarinthiŽ in de Streetpilot zetten, samen met de geplande heen- en terugreis. Dat bleek net iets teveel van het goede.
Als er bovendien veel routes in het apparaat zitten, kun je problemen krijgen als je op de Streetpilot een nieuwe route uit laat rekenen. Stel dat je routegeheugen bijna vol zit (waarvan je trouwens op geen enkele manier een indicatie krijgt), en je wilt op vakantie een nieuwe route laten uitrekeken naar dat leuke kustplaatsje 50 kilometer verderop. Het kan dan voorkomen dat de Streetpilot dan vastloopt: hij reageert nergens meer op! Alleen door de batterijen eruit halen krijg je hem nog uit. En vervolgens gaat-ie na aanzetten onmiddelijk weer uit. De enige remedie is een hard-reset: die staat inmiddels in m'n lijstje met vakantie benodigdheden. Het ziet er wat ingewikkeld uit, maar is toch vrij eenvoudig. Klaar! Het toestel denkt nu dat-ie terug is in Kansas, maar na de (koude, dus iets tragere) start is hij weer op de goede plek. Je zult wel weer de preferences, zoals de taal, in moeten stellen, want het apparaat staat weer in dezelfde stand als bij het verlaten van de fabriek, maar dat zal geen probleem zijn. Het enige probleem is dat je overkomt in Noord-Spanje, je voor de vakantie een flink aantal avonden hebt besteed om je vakantieroutes in de GPS te zetten, en dat alle routes nu... weg zijn!

Dan de problemen met de tracklog. De Streetpilot heeft een tracklog geheugen van 2048 punten. De detaillering van deze punten is bij de Streetpilot niet te beÔnvloeden. Dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld niet aan kunt geven dat elke 500 meter, of elke minuut, de huidige positie opgeslagen moet worden. Het apparaat bepaalt dat allemaal zelf, afhankelijk van bijvoorbeeld koersveranderingen: veel bochten betekent veel tracklog punten per kilometer. Onze ervaring is dat het tracklog geheugen zo'n 200 - 300 kilometer kan bevatten. Daarbij heb je twee opties om de tracklog te besturen: That's it. Wil je dus voor het uitzetten van een wat langere toertocht een tracklog hebben van wat interessante stukken, dan moet je de tracklog selectief aan- en uitzetten. Mijn ervaring is dat je in voorkomende gevallen het aanzetten vergeet en je bij thuiskomt ontdekt dat je die dag wel leuk gereden hebt, maar dat de GPS het niet meer weet!

De oplossing

De door mij toegepaste oplossing bestaat uit een Palm handheld, een freeware programma van het internet en wat soldeerwerk. En veel, heel veel uitproberen, maar daarover later meer.

De Palm

Er lag al langere tijd een Palm M100 in de la. Ooit gekregen ter afsluiting van een langlopende bedrijfscursus waar behoorlijk wat eigen tijd in moest worden gestoken. Na een paar dagen spelen en zoeken naar een nuttige toepassing, was die in een burola verdwenen. Maar twee nieuwe batterijen erin en het apparaatje kwam weer tot leven!
Mocht je ook de door mij gekozen oplossing willen toepassen: een eenvoudige Palm is ruimschoots voldoende! Deze zijn inmiddels voor een paar tientjes te koop. In ieder geval moet hij beschikken over een seriŽle poort, want alleen op die manier kun je verbinding maken met de Streetpilot. De moderne apparaten hebben uiteraard high-tech USB-connecties e.d., maar daar heb je in combinatie met de Streetpilot niets aan.
Wat je dus in ieder geval nodig hebt: Software op de PC installeren, Palm met de kabel aan de computer hangen en synchroniseren met de HotSync kabel, klaar voor de volgende stap!

Eerst nog een paar handige tips.

De software: GPilotS

Christian Claveleira is de schrijver van een handig stuk Palm-software: GPilotS. De software is te downloaden bij Palm of via de homepage van de auteur. Op die homepage staan ook installatietips, documentatie en dergelijke, dus die manier is te prefereren. Bovendien staat daar ook een link naar de mathlib library die je nodig hebt om GPilotS de gebruiken. Installatie van beide pakketten is eenvoudig: de ZIP-fsiles uitpakken en vervolgens de prc-bestanden in de Palm laden. Als dat goed is gegaan, is er nu een extra item beschikbaar op de Palm:
Door het icon aan te klikken, start je de applicatie op. Met GPilotS kun je allerlei GPS-items bewerken, maar ik ga me hier beperken tot beheren van routes en tracklogs. Voor de overige zaken verwijs ik graag naar de GPilotS documentatie.
Maar voordat we daaraan kunnen beginnen, moeten we eerst de GPS en de Palm nog aan elkaar zien te knopen!

Kabels tussen GPS en Palm

Bij de GPS hoort een seriŽle kabel om de GPS met de PC te verbinden. Deze wordt bijvoorbeeld gebruikt om routes vanuit de PC in de GPS te uploaden, of tracklogs uit de GPS in de PC te downloaden. (Deze begrippen zal ik ook verderop hanteren: 'upload' betekent dus 'naar de GPS', 'download' betekent 'van de GPS')
Bij de Palm hoort een seriŽle (HotSync) kabel om de Palm met de computer te verbinden. Deze wordt bijvoorbeeld gebruikt om programma's of data van de PC naar de Palm over te zetten. Voor het beheren van routes en tracks zullen we deze verbinding niet gebruiken.

Als we de GPS met de Palm willen verbinden, kunnen we gebruik maken van bovengenoemde kabels door een zogenaamde nulmodem connectie te maken. Beide kabels eindigen in een 9-polige female connector: we moeten dus een kabel maken met aan beide zijden een 9-polige male connector, waarbij de Receive en Transmit connecties gekruist worden. Dat betekent dat we de volgende verbindingen aan moeten brengen:

2 --- 3 Receive/Transmit
3 --- 2 Transmit/Receive
5 --- 5 Ground

Ik heb dit zelf ingebouwd in een dubbelzijdige connectorbehuizing. Met de twee kabels en het nulmodem kunnen we nu de twee apparaten aan elkaar hangen.



Deze oplossing heb ik een tijdlang zowel thuis als op de motor gebruikt. Dat betekent echter dat je altijd de kabels mee moet nemen en dat er batterijen in de Streetpilot moeten zitten. De Streetpilot gaat echter niet zuinig om met batterijen. Om dat te voorkomen ben ik thuis al vrij snel overgegaan op een gecombineerde voedings- en datakabel tussen de PC en de Streetpilot. Op die manier kan ik urenlang spelen zonder dat ik al die tijd aan de batterijen moet denken. Diezelfde kabel gebruik ik dan uiteraard ook voor de verbinding met de Palm in plaats van de kabel op de foto hierboven. Verder heb ik op de motor een permanente kabel voor de spanningsvoorziening voor de GPS. Het benodigde plugje kun je kopen in Notter of rechtstreeks bij Larry die hier een mold voor heeft gemaakt. Verder heb je natuurlijk een stuk kabel nodig voor de verbinding met het boordnet. Uiteindelijk heb ik hiervoor een vier-aderige kabel gebruikt, waarbij ik ook de datalijnen heb aangesloten. Deze heb ik afgemonteerd op een 9-polige male connector, die ik heb ingebouwd in de kuip van mijn GS. Op deze connector kan ik nu rechtstreeks de Palm aansluiten door de HotSync kabel te gebruiken. Ik heb dus nog maar ťťn kabel nodig en geen batterijen.
Op de plug van de GPS zijn 4 aansluitingen: de pinning staat op de plug die je aan de kabel moet monteren. Hoe je de plug in elkaar moet zetten staat ook op de site van Larry. Als je dit niet aandurft, kun je ook een deels voorgemonteerde kabel kopen in Notter. Voor de 2610 serie ben je daar in elk geval op aangewezen, omdat ik nog nergens een losse plug voor de 2610 ben tegengekomen.
In elk geval moet je de volgende verbindingen tot stand brengen: Dezelfde plug kun je nu natuurlijk ook gebruiken om een laptop aan je motor te hangen...



Werking van GPilotS

GPilotS kan veel meer dan we nodig hebben voor de opslag van routes en tracks. Ik ga dat hier allemaal niet beschrijven, daartoe verwijs ik naar de manual van Christian. Ik ga me hier dus beperken tot de algemene instellingen, het gebruik van de Palm als backup van routes en als opslag van tracks.

Algemene instellingen

Als GPilotS wordt opgestart, komt hij op in ťťn van de drie display-modes: Waypoints, Routes of Tracks, overeenkomstig het laatst geselecteerde display tijdens de vorige sessie. Stel dat je de vorige keer als laatste Waypoints had ingesteld, dan krijg je het volgende scherm te zien:



Door in de linkerbovenhoek op het zwarte vlak (met Waypoints) te tappen, wordt de menubalk zichtbaar:



Dit is de menubalk in de Normal mode. Als GPilotS niet in de Normal Mode staat, dan is dat nu als optie beschikbaar in het Disp. menu. Ik ga in de verdere beschrijvingen ervan uit dat je in de Normal Mode staat.
Het moge duidelijk zijn hoe je omschakelt naar de Routes of Tracks display-mode: eenvoudig op het overeenkomstige item tappen. Maar eerst nog even naar de instellingen van GPilotS. Kies daarvoor Opt.->Preferences. Ik heb de instellingen zoals hieronder weergegeven. Veranderen gaat eenvoudig door het driehoekje voor een item aan te tappen en de gewenste instelling uit het dropdown menu te kiezen.



Routes

GPilotS kent een zogenaamde host mode. In deze mode gedraagt de combinatie van Palm en GPilotS zich alsof er een GPS aan de PC hangt. Je kunt dus op die manier ook routes, die je op de PC met Mapsource hebt gemaakt, uploaden in de Palm. Vervolgens zou je die routes in een later stadium kunnen uploaden naar de GPS. Helaas gaat dit niet goed, in elk geval niet met de routing GPS'en zoals de Streetpilot 3 er een van is. Een route lijkt in eerste instantie slechts opgebouwd uit startpunt en eindpunt, eventueel aangevuld met een aantal via-punten. In werkelijkheid wordt er veel meer informatie (lees: detaillering) naar de GPS gestuurd. Als je nu zo'n route via de host-mode in de Palm laadt, en vervolgens vanuit de Palm upload in de GPS, dan gaat ergens die detaillering zodanig verloren dat de GPS het niet meer zo goed snapt. Als je op de GPS zo'n route wilt gebruiken, krijg je een foutmelding te zien. De route is dan alleen bruikbaar als je hem door de GPS laat herberekenen, en dat betekent weer dat jouw zorgvuldig geplande route opnieuw wordt berekend door de GPS en dat resultaat kan wel eens heel anders uitpakken dan thuis op de PC. Dat is o.a. het gevolg van de vast ingestelde waarden voor de diverse soorten wegen en de mindere opties die de Streetpilot biedt in vergelijking met Mapsource.
Moraal van bovenstaande is dat je de volgende stappen moet gebruiken om de route bruikbaar in en uit de Palm te krijgen.
  1. Upload de route vanuit Mapsource in de GPS
  2. Controleer eventueel of de route goed werkt op de GPS
  3. Download de route van de GPS naar de Palm

  4. Nu kun je in een later stadium de betreffende route van de Palm uploaden naar de GPS (bijvoorbeeld op vakantie, als het routegeheugen te klein was om al je routes te bevatten, of na een noodzakelijke hard reset).
Ik zal nu de vier stappen verder uitleggen. Ik ga er daarbij van uit dat er geen routes in het GPS en de Palm aanwezig zijn. Om het niet al te verwarrend te maken leg ik het uit voor 1 route, maar je zou het eventueel ook met een stel routes ineens kunnen doen.

Route uploaden van PC naar GPS

Maak met behulp van het Mapsource programma op de grbruikelijke manier een route en sla deze op op de harde schijf. Dit laatste lijkt eventueel overbodig, maar Mapsource doet 'iets' met de route op het moment dat deze wordt opgeslagen op harde schijf.
Ik ga hierna door met een route genaamd PAASTOER, een route van 90 kilometer, volgens Mapsource met 41 via-punten (dit is inclusief het begin- en eindpunt). Met Mapsource is deze route op de gebruikelijke manier te uploaden naar de Streetpilot.

Route controle in GPS

Deze stap doorloop ik altijd als ik een nieuwe route heb gemaakt. Nadat de route is geupload naar de GPS, zorg ik er voor dat het benodigde kaartmateriaal in de geheugenmodele geladen is. Vervolgens zet ik de GPS in de binnenshuis mode, en selecteer de route uit de lijst met beschikbare routes (daarbij zie je nu dat de route bestaat uit 39 Via-punten, nu worden het begin- en eindpunt namelijk niet meegeteld). Omdat de GPS in de binnenshuis mode staat, wordt nu gevraagd of je de route gesimuleerd wilt rijden. Tenminste, als alles goed is! Zijn niet alle kaarten geladen die voor de route nodig zijn, of is de route gemaakt met een andere versie van het kaartmateriaal, of zit het routegeheugen te vol, dan volgt een of andere waarschuwing, met eventueel een optie om de route te laten herberekenen. Komt die foutmelding niet, dan weet je zeker dat alles goed is. Komt de foutmelding wel, dan heb je nu de tijd en gelegenheid om er iets aan te doen.
Deze stap heeft dus eigenlijk niks met het gebruik van de Palm te maken, maar nu weet je wel zeker dat de route later ook bruikbaar is.

Route downloaden van GPS naar Palm

Om de route te kunnen downloaden van de GPS naar de Palm, moeten deze eerst met elkaar verbonden worden zoals beschreven in het hoofdstukje kabels. Nadat de Palm is aangezet, GPilotS is gestart en het route display is gekozen. Tap nu achtereenvolgens op 'Routes', 'GPS' en 'Download', zodat je het rechtse van onderstaande menu's te zien krijgt:



Als je nu ok 'OK' tapt, gaat GPilots beginnen om alle routes die in het routegeheugen van de GPS zitten, te downloaden. Als dit werkt, wil dat zeggen dat de verbindingen tussen de GPS en de Palm OK zijn, en dat de beide apparaten elkaar begrijpen! Tijdens het downloaden wordt een teller vertoond met het aantal gedownloade punten van de route(s) en het totaal aantal punten wat moet worden gedownload. Als het hele routegeheugen is gedownload, krijg je een overzicht te zien hoeveel routes er zijn gedownload in hoeveel tijd.
Kies vervolgens 'OK' om weer in het route display terug te keren. Dat laat nu zien dat er ťťn route in de Palm zit, met de naam 'Paastoer', bestaande uit 307 punten. Als je goed kijkt naar het tellertje tijdens het downloaden, zie je daar een totaal aantal te laden punten van 614, het dubbele. Dunno why...



Merk bovendien op dat de route dus uit veel meer 'punten' bestaat dan de in Mapsource opgegeven via-punten! Het zijn deze 'punten' die de detaillering van de route aangeven: zoals hierboven al is opgemerkt is een route van Amsterdam naar Madrid bijvoorbeeld veel groter dan een route van Amsterdam naar Rotterdam. De op de Palm genoemde 'punten' bepalen hoe vol het routegeheugen van de GPS zit, niet de Via-punten die in Mapsource of de GPS worden genoemd. Ook als je in Mapsource de route properties bekijkt, en dan het tabblad 'directions' kiest, zie je niet het juiste aantal (voor dit voorbeeld worden bijvoorbeeld 138 aanwijzingen gegeven). Als iemand ergens op het internet nadere informatie kan vinden, dan wil ik daar graag naar verwijzen.
De routes zijn onder te verdelen in categoriŽn. (Voor een uitleg hoe om te gaan met deze categoriŽn verwijs ik naar het betreffende hoofdstukje bij Tracks.) Je kunt bijvoorbeeld je vakantie in drie delen 'hakken', b.v. deel1, deel2 en deel3. Elk deel is dan zo groot dat deze ruimschoots in het routegeheugen van de GPS past, zodat er onderweg ook nog een route kan worden berekend tijdens een overnachting, of naar de dichtsbijzijnde benzinepomp, zonder dat de GPS vastloopt. De diverse routes kun je dan in de juiste categorie onderbrengen, en als je aan het volgende deel toe bent kun je alle aanwezige routes uit de GPS verwijderen en het volgende deel in een keer uploaden. Dat uploaden gaan we nu proberen...

Route uploaden van Palm naar GPS

Het wordt spannend! Verwijder om te beginnen de route uit de GPS, zodat deze weer helemaal leeg is. Kies op de Palm in het route display achtereenvolgens 'Routes', 'GPS' en 'Upload', zodat je het rechtse van onderstaande menu's te zien krijgt:



In dit voorbeeld is er nu niets te kiezen dan de 'unfiled' categorie, maar daar zou je dus b.v. 'deel1' kunnen kiezen voor de eerste serie routes van de vakantie.
Selecteer 'Go' om het uploaden te starten. Als het goed is, begint het uploaden nu, wat weer te zien is aan een oplopende teller. Als het uploaden klaar is, wordt weer een overzicht getoond hoeveel er is geupload en in hoeveel tijd.



En... op de GPS wordt een status vertoond: "Dataoverdracht gereed". In het lijstje met routes is de geuploade route weer te zien en te selecteren. Doe je dat in de binnenshuis mode van de GPS, dan wordt weer gevraagd of je de route gesimuleerd wilt rijden. En dat betekent dat de route weer perfect in de GPS zit: mission accomplished!

Hoeveel routes passen er nu in de GPS?

Nog steeds is de vraag: hoeveel kan er nou aan route informatie in de GPS? Dat blijft natuurlijk nog steeds interessant. Daarom heb ik een paar proefjes gedaan. Of het verhelderend is...

Allereerst heb ik een korte route gemaakt van bijna 50 kilometer, 3 via-punten, en totaal bestaande uit 100 punten (die dus te zien zijn als de betreffende route gedownload wordt naar de Palm). Deze route heb ik in het van tevoren schoon gemaakte routegeheugen gezet. Daarna heb ik de naam van de route gewijzigd en hem nogmaals vanuit de PC naar de GPS geupload. Enzovoort. Dat ging 50 keer goed. Tijdens de 51e keer verscheen op het GPS display de foutmelding: route geheugen vol. Er kunnen dus inderdaad 50 routes in het geheugen.
Vervolgens heb ik een route gemaakt van ruim 400 kilometer, 13 via-punten, en totaal bestaande uit 1012 punten. Allereerst het routegeheugen weer gewist en vervolgens dezelfde truc als hiervoor beschreven, herhaald voor de lange route. Dat ging 7 keer foutloos. Tijdens de 8e upload liep de GPS vast, en was de communicatie weg. De GPS was alleen nog uit te zetten door de spanning er af te halen. Daarna de GPS weer aangezet, de 8e route (met een lengte van 0 kilometer) uit het routegeheuegen gewist, en daarna nogmaals geprobeerd de 8e route te uploaden: zelfde resultaat. Op dat ogenblik staan er dus 7 routes in het geheugen, dus 7 x 1012 = 7084 punten.
Vervolgens zowel de 7e als de 8e route uit het routegeheugen gehaald, en begonnen met het herhaaldelijk uploaden van de korte route van 100 punten. Dat gaat 32 maal goed, tijdens de 33e upload loopt de GPS weer vast. Dat is dus als er 6 versies van de lange en 32 versies van de korte route inzitten, oftewel 6 x 1012 + 32 x 100 = 9272 punten.
Conclusie: geen touw aan vast te knopen, het mysterie is nog steeds niet opgelost...

Tracks

Zoals reeds is uitgelegd kun je de Palm ook gebruiken om tracklogs in op te slaan. Hiermee is het nadeel van het kleine trackgeheugen grotendeels te omzeilen. Het is natuurlijk wel zaak om daarvoor op tijd het trackgeheugen te downloaden in de Palm, anders worden de trackpunten in de GPS cyclisch overschreven (het nieuwste trackpunt overschrijft het oudste). Het is moeilijk aan te geven na hoeveel kilometer dat is, omdat dat afhangt van de manoeuvres die je maakt. Zit je op een bochtige weg, dan zit het geheugen wellicht al na 200 kilometer vol, maar een ritje over de Autobahn van Oberhausen naar mijn huis kost slechts 290 punten voor een afstand van 120 kilometer. Wil je dus je hele vakantie als tracklog bewaren, dan moet je misschien wel twee of drie keer per dag de Palm tevoorschijn halen.
Overigens gebruik ik de Palm zelden als tracklog geheugen, hooguit een keer voor het uitzetten van een lange toertocht. Dat betekent o.a. dat ik niet zoveel ervaring heb met meerdere bestanden. Omdat ik echter weet dat anderen wel gebruik maken van de mogelijkheid. Het is daarbij raadzaam om de tracklogs op te slaan in aparte bestanden, om ze naderhand op die manier weer te kunnen gebruiken. Zo zou je de tracklog van de eerste vakantiedag kunnen opslaan in de categorie 'dag1'. Ik zal daar in het voorbeeld gebruik van maken.
Voordat we beginnen aan de uitleg is het belangrijk dat de instellingen van GPilotS goed zijn, controleer deze dus voor je aan dit voorbeeld begint. Verder is het belangrijk dat er iets in het tracklog geheugen van de GPS zit, anders valt er niet veel op te slaan in de Palm. In het voorbeeld zit het geheugen vol. Dorgaans zit er niet een enkele track in: telkens als de GPS uit is geweest, of de ontvangst is om wat voor reden dan ook weggevallen, dan wordt er een nieuwe 'leg' opgestart. In het voorbeeld zitter er 6 legs in het tracklog geheugen.
Om te beginnen moet de Palm natuurlijk weer zijn verbonden met de GPS, en moet GPilotS in het track display staan. Heb je eerst het route voorbeeld afgewerkt, dan kom je in het track display door eerst op 'Routes' te tappen en vervolgens 'Tracks' te kiezen.



Tracks opslaan in de Palm

Zoals gezegd gaan we het trackgeheugen opslaan in een speciale categorie, genaamd 'dag1'. Bij de routes heb ik geen gebruik gemaakt van categorien, maar daar kan het op dezelfde manier. De categorien zijn aan te maken tijdens het opslaan van de tracklog. Om daarmee te beginnen moet achtereenvolgens op 'Tracks', 'GPS' en 'Download' worden getapt.



Voordat we met de download beginnen gaan we eerst de juiste categorie aanmaken en selecteren. Tap daarvoor in het download menu op 'unfiled', waarna je een vervolgmenu te zien krijgt. Default staan hier alleen 'Earth' en 'Sea' in. Tap op de 'New' button. Er komt een submenu waarin je de naam van de nieuwe categorie kunt kiezen.



Als je bedreven bent in het invoeren van karakters op de Palm manier, dan kan dat nu. Ik zelf doe dat niet zo vaak, dus ik gebruik altijd de keyboard mode van de Palm. Dat selecteer je door op het scherm linksonder op 'abc' te tappen. Er verschijnt dan een keyboard waarmee je de naam in kunt voeren. Tik hiermee 'dag1' in tap op 'Done' en vervolgens op 'OK'. Er is nu een nieuwe categorie bijgekomen. Tap op 'OK' om terug te keren naar het download menu.



Als je nu in het download menu op 'unfiled' tapt, dan is in het submenu de nieuwe categorie 'dag1' zichtbaar. Selecteer deze door er op te tappen. De tracks die we hierna gaan downloaden komen nu in deze categorie terecht.



Door nu op 'Go' te tappen, start het downloaden van het tracklog geheugen. Tijdens de download is een teller met het aantal gedownloade punten en het totaal aantal punten zichtbaar. Als het downloaden klaar is, ver schijnt er net als bij de routes een statistiek, waarna je via 'OK' weer in het hoofdmenu terechtkomt, waar nu de gedownloade track te zien is.



Opgeslagen tracks versturen naar de PC

Thuisgekomen willen we natuurlijk de opgeslagen tracklog op de PC te hebben. Dat kan op twee manieren: via de GPS of via de host mode van GPilotS.
Het uploaden met de GPS als tussenstap komt sterk overeen met het uploaden van routes naar de GPS, alleen staat GPilotS nu in de track display mode, en wordt de grootte van 1 tracklog geupload naar de GPS. Vervolgens verbindt je de GPS op de gebruikelijke manier met de PC, waarna je de tracks uit het GPS tracklog geheugen kunt downloaden naar de PC. Deze manier heeft enkele nadelen. Daarom gaan we nu over naar de host mode van GPilotS. Als het programma in deze mode wordt gezet, gedraagt de combinatie Palm en GPilotS zich als een GPS. Je moet de Palm dus direct aan de PC hangen. Bij mij werkt de host mode eigenlijk alleen als ik de Palm in dat geval aan dezelfde seriŽle COM-poort hang, waar normaal de seriŽle kabel van de GPS op zit. Ook is het wel eens nodig om de PC te herstarten als je de echte GPS er al aan hebt gehad. Dunno why, het blijft af en toe een beetje proberen om de host mode aan de gang te krijgen.
Als de Palm aan de COM poort van de PC hangt, moet GPilotS in de host mode worden gebracht. Tap daarvoor achtereenvolgens op 'Tracks' en 'GPS', en kies de host mode. In het host menu dat vervolgens wordt vertoond, kan de gewenste opgeslagen track worden gekozen. Tap daarna op 'Go' om de host mode te starten. Op het display wordt nu een scrollende tekst vertoond: 'host mode running'.



Start nu op de PC, als dat nog niet gebeurd is, Mapsource op, en start de 'Receive from Device' transfer. Mapsource gaat op zoek naar aangesloten devices, en als alles goed werkt is er nu een nieuwe GPS bijgekomen: GPilotS manager.



Het downloaden van de tracks naar de PC gaat op dezelfde manier als bij de Garmin GPS. Als de transfer klaar is, kan de host mode op de Palm worden beŽindigd. Alweer een mission completed!

Tot slot

Als je een Palm wilt gebruiken om routes en/of tracks op te slaan, wacht dan niet tot ťťn dag voor de vakantie om het uit te proberen. De voorbereidingen kosten altijd meer tijd en energie dan je verwacht, en als de Palm dan ook nog 'even' moet worden ingezet gaat het gegarandeerd fout. Begin er op tijd mee, bijvoorbeeld tijdens het plannen en maken van de routes op met Mapsource. Dan is het leuk om een en ander uit te dokteren. Veel succes! En uiteraard hou ik me voor opmerkingen of suggesties aanbevolen!

Software versies

Tijdens de samenstelling van dit verhaal het ik de volgende software versies gebruikt.

Nuttige linken

Tip van Hans Vaessen van de Notter GPS shop, voor het kopen van kant en klare kabels (hoewel je, als je een beetje handig bent met een soldeerbout, voor een fractie van de kostprijs van een kant-en-klare kabel zelf iets in elkaar knutselt):